HET
PORTRET IN DE BEELDENDE KUNST
Beeldend kunstenaar
Arnold Beugelsdijk laat u kennismaken met het thema: portret in de
beeldende kunst.
Bijna iedereen heeft wel een portret van zichzelf en de meest dierbaren
in huis. Een geschilderde beeltenis is zeldzamer, dat blijft nog steeds
vooral voorbehouden aan de "elite" en de liefhebber. Dat
is altijd al zo geweest.
U ontdekt dat kunstenaars in verschillende tijden op totaal andere
manieren een portret verbeelden.
In vroeger tijden liet men zich vooral portretteren om status en rijkdom
te etaleren. Toch vertellen portretten en zelfportretten ons ook veel
over de geschiedenis. Bovendien weten we dankzij deze kunstwerken
hoe men er vroeger uitzag, althans hoe de kunstenaar die persoon zag.
Het blijft altijdeen blik door de ogen van de kunstenaar. De portretkunst
van de 17e en 18e eeuw laten verschillende stijlen zien. Veel burgerlijke
portretten van strak in het pak gestoken notabelen zien het licht
naast de feestelijke portretten van onder andere Frans Hals. In de
tweede helft van de 19e eeuw deed het impressionisme zijn intrede.
De impressionisten gaven de mensen weer zoals zij ze op een bepaald
moment zagen, geen psychologische of sociale interpretatie.Later probeerden
de expressionisten iets van het innerlijk, het karakter, van het model
weer te geven. Eigenzinnig kleur -en vormgebruik deed zijn intrede
in de beeldende kunst.
Die ontwikkeling zet zich door naar onze tijd. Er ontstaat een grote
diversiteit aan stijlen,materiaalgebruik en vormtaal.
Van klassiek tot experimenteel Van herkenbaar tot abstract. Hoe dan
ook
het portret laat een persoonlijk "handschrift' van de
kunstenaar zien.
Bij
deze lezing wordt de nadruk niet op namen en jaartallen gelegd.
Ik wil vooral dat u goed kijkt naar de geschilderde en getekende portretten
!
De volgende elementen zullen de revue passeren :
wat ziet u eigenlijk / wat vertelt kleding/ het interieur / gezichtsuitdrukking
/ hoeveel ruimte neemt het model in / herkenbaar of juist niet / kleur-
en materiaalgebruik / gebruik van licht en donker / is er sprake van
dieptesuggestie / kijkrichting /compositie / en waarom maakte de kunstenaar
dit portret ? / enz.
Halverwege
de presentatie teken ik -als kort intermezzo- in een aantal schetsen
verschillende standen van een portret. Ik probeer u dan te laten zien
waar je als portrettekenaar zoal rekening mee moet houden.