Kunstenaar in de klas

Tijdens gesprekken met collega's uit het onderwijs valt het mij op dat het praten met kinderen over kunst en kunstenaars én de plek die beeldende kunst in het dagelijks leven inneemt, weinig aan bod komt.
Het ontbreken van interessant materiaal om een verhaal over kunst en kunstenaars te onderbouwen kan een reden zijn om er maar niet aan te beginnen.
En soms ontbreekt gewoon de tijd.
Er moet tenslotte al zoveel gebeuren in het onderwijs.

Als beeldend kunstenaar en voormalig leraar tekenen begrijp ik dat, vandaar dat ik op het idee ben gekomen om een compleet verzorgde Kunstdag voor het onderwijs aan te bieden.
Zo neem ik u veel werk uit handen.
Steeds opnieuw merk ik dat de wisselwerking leerling/kunstenaar goed verloopt als je maar begint vanuit hún ervaringen met kleur, vorm en fantasie.De koppeling naar kunst met een kleine én grote K gaat dan vanzelf.

Hier volgt een aantal onderwerpen die aan de orde kunnen komen:

  • je zintuigen zijn je beste vriend
  • de natuur, of je fantasie als inspiratiebron
  • wat is beeldende kunst ?
  • soorten beeldende kunst
  • dat kan mijn kleine zusje ook
  • kunst bij jou thuis of op straat/nut van kunstenaars in onze maatschappij
  • meer vrouwen of mannen/eigen baas/voor -en nadelen/opleidingen
  • alles heeft vorm: de natuur, mobieltje, schoenen, auto, balpen, enz.
  • wat is talent en heb je dat altijd nodig ?
  • inspiratie…of vaak transpiratie tijdens het bedenken en maken
  • de prullenbak is je beste vriend (over doorzetten )
  • 2-of 3-dimensionale vormen
  • hoe begin je, welke materialen en gereedschappen
  • de stijl van de kunstenaar
  • herkenbaar of abstract
  • het werk verkopen, hoe gaat dat ?
  • lol hebben in je werk
  • iets voor jou later ?

Inmiddels ben ik al op ruim tien basisscholen te gast geweest om deze Kunstdag te realiseren.
De groep neemt plaats in een ruimte waar veel tafels aanwezig zijn en in een afwisseling van vraag en antwoord komt het vak van beeldend kunstenaar dan op een speelse manier uit de verf.
Na 45/50 minuten rouleert de groep.

Omdat er veel materialen, gereedschappen, tekeningen en kunstwerken op tafels liggen én de kinderen er vlakbij zitten, worden ze gestimuleerd om vragen te stellen en voorwerpen aan te wijzen.
Na afloop hebben leerlingen dan ontdekt dat zelfs voorwerpen die ze thuis hebben, door vormgevers/kunstenaars zijn bedacht en
dat een ontdekkingsreis naar de vormen om je heen, je beter leert kijken.
De reacties van kinderen en leerkrachten zijn erg positief.
Collega's vonden de dag zeer informatief en leerzaam en vertelden dat ze nu handvatten hadden ontdekt waarmee ze in de les verder konden praten.
Na 45 minuten zag ik nog steeds vingers in de lucht,maar ja...de 'bel' was onverbiddelijk.

Als het bovenstaande u aanspreekt en u wilt eens vrijblijvend van gedachten wisselen over de realisatie van zo'n Kunstdag op uw school dan kunt u mij bellen of mailen.

Kosten:

€ 250,- per dag
bijvoorbeeld drie groepen à 45 minuten 's morgens en
twee groepen à 45 minuten 's middags.

€ 175,- per halve dag.

€ 175,- voor presentatie op bijvoorbeeld een ouderavond. Ook het materiaal is dan te zien.